Jump to content

Avast zamyka spółkę zależną Jumpshot, która sprzedawała dane użytkowników


BOT 1shot2kill.pl
 Share

Recommended Posts

  • Manager

lead_310120201615_319640.jpg

W ostatnich dniach dziennikarze PCMag i Vice odkryli niecne występki producenta jednego z najpopularniejszych darmowych antywirusów — Avasta. Firma za pośrednictwem spółki zależnej o nazwie Jumpshot sprzedawała dane na temat każdego kliknięcia użytkownika. Obejmowały one wyszukiwania w Google, Mapach Google, YouTube czy fraz wpisywanych w wyszukiwarce stron pornograficznych. Aby ratować sytuację, Avast zamyka spółkę.

Avast przekazywał wrażliwe dane o aktywności kilku wielkim firmom. Pozyskiwał je poprzez swoje darmowe oprogramowanie antywirusowe i sprzedawał za pośrednictwem spółki Jumpshot. Choć aby doszło do pobrania tych danych, wymagana była zgoda użytkownika, to tak naprawdę nie wiadomo było, że zjawisko działa na taką skalę. Avast pisał o anonimowych danych dotyczących komputera i odwiedzanych stron, wyjaśniając: Umożliwi nam to tworzenie lepszych produktów i usług dla milionów użytkowników — również dla Ciebie. Prawdopodobnie około 1/4 klientów kliknęła zielony przycisk Wyrażam zgodę zamiast niewyróżniającego się Nie, dziękuję.

Oczywiście nie można usprawiedliwiać osób, podpisujących umowy czy wyrażających zgody bez czytania ich warunków, jednak w tym przypadku nie wszystko zostało jasno określone. Opis sugerował, że Avast chce ulepszać swój produkt, a nie sprzedawać prywatne dane innym firmom. Dla przykładu Jumpshot mówił klientom, że jeden z jego produktów, "All Clicks Feed", potrafi z wysoką precyzją śledzić każde kliknięcie użytkownika na stronach internetowych. Dopiero po wybuchu skandalu Avast postanowił coś z tym zrobić.

Kluczową misją Avasta jest zapewnienie bezpieczeństwa online jego użytkownikom i oddanie im kontroli nad ich prywatnością. Sprowadza się to do tego, że jakiekolwiek praktyki, które zagrażają zaufaniu użytkownika, są dla Avasta nie do zaakceptowania. Jesteśmy wyczuleni na prywatność naszych użytkowników i podjęliśmy szybkie działanie, rozpoczynając likwidację operacji Jumpshot po tym, gdy stało się oczywiste, że niektórzy użytkownicy kwestionowali zgodność danych dostarczanych do Jumpshot z naszą misją i zasadami, które definiują nas jako firmę.
— Ondrej Vlcek, CEO Avast

Firma zapewnia, że kluczowa funkcjonalność jej produktów będzie działać jak zwykle, a użytkownicy nie zobaczą żadnych zmian. Pomimo zapewnień o prywatności, kontroli i zaufaniu raczej nie sądzimy, by Avast tak łatwo odbudował zaufanie użytkowników. Warto wspomnieć, że w grudniu Mozilla zdjęła dwa rozszerzenia (AVG i Avast) dla Firefoksa, ponieważ pobierały niebywale szczegółową historię przeglądania.

Przeczytaj cały wpis

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site you agree to Privacy Policy.