Jump to content

Recommended Posts

Ilustracja

 

Citroën (wymowa: [sitʀoˈɛn]) – francuska marka samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych obecnie wraz z przedsiębiorstwem Peugeot tworząca koncern PSA.

Przedsiębiorstwo założył inżynier André Gustave Citroën (5 lutego 1878 – 3 lipca 1935), który w czasie podróży przez Polskę nabył patent na sposób wytwarzania maszyny do obróbki kół zębatych daszkowych. Logo marki przedstawia właśnie zazębienie daszkowe.

 

image.jpeg.e81938bbbbf734090937f9a1b735398e.jpeg

Andre Citroen - urodził się 5 lutego 1878 roku w żydowskiej rodzinie zajmującej się handlem diamentami. Jeszcze przed narodzinami Andre ta zamożna rodzina dobrze poczynała sobie w interesach. Przemierzając europejskie państwa, szukała coraz to nowych klientów. Pewnego razu Levie Andre Citroen został wysłany w podróż z Holandii do Warszawy. Tam też poznał Maszę Amelię Kleinman, która została jego żoną, a po przeprowadzce do Paryża w 1878 r narodził się im wspomniany na wstępie syn.

 

Andre często odwiedzał Polskę. Kryzys finansowy w rodzinie spowodował, iż musiał on szukać sobie nowego zajęcia, a jego przedsiębiorcze zapędy popychały go do coraz to innych pomysłów. Będąc w wojsku, jako oficer odwiedził Polskę a w Łodzi spotkał się z technologią drewnianych, zębatych kół. Znalezione obrazy dla zapytania andre citroenTa technologia zainspirowała go na tyle, że sam zaczął zastanawiać się jak wykonać podobne koła lecz z solidnej stali. Zaraz po opuszczeniu armii opatentował pomysł i zaczął produkcję zębatych kół daszkowych w Fauburgu.

Od kształtu zębów widocznych na kołach powstało znane nam do dziś logo firmy.

 

Informacje:

Państwo: Francja

Siedziba: Paryż

Data założenia: 1919

Forma prawna: Filia PSA

Prezes: Linda Jackson

Zatrudnienie: 13 900

 

 

Wygląd pierwszego modelu samochodu/opis:

Typ A, pierwszy samochód Marki pojawia się w oryginalnej reklamie.

Citroën Type A Torpedo 1921

Citroën Type A – pierwszy samochód produkowany przez Citroëna.

Montaż odbywał się w Paryżu od czerwca 1919 do grudnia 1921. W tym okresie wyprodukowano 24 093 egzemplarzy.

 

Type A - z 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 1323 cm3 i prędkości maksymalnej 65 km/h.

Samochód napędzany był przez chłodzony cieczą czterocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 1 327 cm³ generujący moc 18 hp.

 

W pierwszym roku produkcji za Type A trzeba było zapłacić 7 950 franków. Rok później cenę podniesiono do 12 500 franków.

Z prędkością produkcji wynoszącą ponad sto sztuk dziennie, Citroën stał się pierwszym masowo produkującym samochody koncernem w Europie.

 

220px-Engine_movingparts.jpgPosiada Silniki: R4 1327 cm³

 

R4 – oznaczenie rzędowego silnika spalinowego o czterech cylindrach ułożonych w jednym rzędzie. Mogą one być ustawione zarówno w pionie, jak i pod kątem do podłoża.

R4 jest najprostszym układem o dobrym wyważeniu – choć całkowite wyrównoważenie występuje jedynie dla sił pierwszego rzędu. Z tego powodu jest często stosowany w samochodach klasy ekonomicznej. Niemniej, w jednostkach mogą występować drgania, wprost proporcjonalne do wielkości silnika, a związane z siłami drugiego rzędu. Z tego powodu, wraz ze wzrostem mocy przechodzi się do układów o większej liczbie cylindrów. Kolejność zapłonów w poszczególnych cylindrach to:

- 1-3-4-2

- 1-2-4-3.

Cytat

Reklama modelu Type A Citroëna

Źródła:

1,2,3,4,5,6

Link to comment
https://1shot2kill.pl/topic/34632-marki-samochodowe-8-citroen/
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...