Jump to content

Stres i frustracja, czym są i jak sobie z nimi radzić?

image.thumb.png.cf910fa34e6236f013dd91ed3b4847a7.png

 

STRES to reakcja ludzkiego organizmu na doświadczenia i zdarzenia o różnym pochodzeniu i znaczeniu.

Najczęściej odbierane są uprzednio jako nieprzyjemne i w efekcie wywoływanych uczuć prowadzące do jego wystąpienia.

 

Stres może działać mobilizująco lub deprymująco. Przedłużający się bądź wyjątkowo silny stres o wektorze negatywnym (demobilizujący) ma fatalne skutki dla zdrowia człowieka i funkcjonowania jego organizmu.

 

 

W walce z nim pomóc może

6 METOD RADZENIA SOBIE ZE STRESEM:

 

1. ODDYCHANIE

 

image.thumb.png.1fe0d32b9ad10edc92b900c515243f59.png

PODDSTAWOWE TECHNIKI ODDECHOWE

 

2. MEDYTACJA I WIZUALIZACJE

 

image.thumb.png.c0ed261cd4ef07b7d4634ceb747287f8.png

 

MEDYTACJA Z WIZUALIZACJAMI

 

3. AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

 

image.thumb.png.eaaead44e9e7588a2c4e520694f81b1c.png

 

4. REGULARNY SEN

 

image.thumb.png.133b4b1b6b7744d9d2c489f96a4a20c1.png

 

Oto liczba godzin snu, zalecanych zgodnie z etapami rozwoju człowieka:

 

Noworodek (0-3 miesiąca): 14 do 17 godzin

Niemowlę (4-11 miesiąca): od 12 do 15 godzin

Dziecko (1-2 lata): od 11 do 14 godzin

Przedszkolak (3-5 lat): od 10 do 13 godzin

Dziecko w wieku szkolnym (6-13 lat): od 9 do 11 godzin

Nastolatki (14 do 17): 8-10 godzin

Młodzież (18-25 lat): od 7 do 9 godzin

Dorośli (26-64 lata): od 7 do 9 godzin

Seniorzy (powyżej 65 lat): od 7 do 8 godzin

 

5. ODPOWIEDNIA DIETA

 

image.thumb.png.dbc7d2961df0ee93978290f95be2203a.png

 

6. WYPOCZYNEK

 

image.thumb.png.ef90fc64d7c89555f3153c4333ae2423.png

 

Ważne jest, aby działania antystresowe nie obracały się przeciwko nam,

nie prowadziły nas do konfliktów z otoczeniem! (np. przez wybuchy agresji czy odreagowywanie na innych),

do nałogów (także nałogów behawioralnych np. zakupoholizmu, kompulsywnego objadania),

nie szkodziły naszemu zdrowiu (np. topienie frustracji w alkoholu).


image.thumb.png.8994968f2a38784c5837678d4ff18d73.png

 

Najbardziej typowe objawy to zwykle:

• przyspieszone tętno,

• wzmożone pocenie się,

• suchość w jamie ustnej,

• kołatanie serca,

• poczucie napięcia,

• rozdrażnienie,

• nerwowość,

• zaburzenia koncentracji uwagi,

• nadpobudliwość ruchowa,

• chaotyczne wypowiadanie się,

• tiki nerwowe.

 

image.thumb.png.d83c7d7bc1c84f656b9c339817dbe972.png

 

• Trudne sytuacje życiowe, codzienne problemy,

• zmiany życiowe, np. śmierć współmałżonka lub kogoś z rodziny, rozwód, kara więzienia, ślub, utrata pracy,

 • stres w pracy (konfliktowe sytuacje, wypalenie zawodowe),

• stres organizacyjny (dotyczący osób działających w organizacjach i instytucjach),

• stres środowiskowy (hałas, brud, zbyt niska temperatura w środowisku pracy),

• stres ekonomiczny (bezrobocie)

• stres psychologiczny (zagrożenia, przeciążenia, monotonia),

• stresory katastrofalne (wojny, katastrofy naturalne, zamachy terrorystyczne).

 

image.thumb.png.879a4d3dff52f347cfcf4cbdc1578b2c.png

 

 

Stres głównie osłabia układ odpornościowy.

Naukowcy twierdzą, że aż 80% chorób ze stresu jest konsekwencją osłabionego układu odpornościowego.

 

Stres powoduje:

 

• częstsze zapadanie na różnego rodzaju infekcje wirusowe jak i bakteryjne, grzybice,

• gorzej reagują na szczepionki,

• występuje większe narażenie na niektóre nowotwory (szczególnie rak piersi),

• wyzwalanie lub zaostrzanie objawów chorób z autoagresji, np. Hashimoto, Gravesa-Basedowa, reumatoidalne zapalenie stawów (RZS), cukrzyca typu 1, zespół suchości śluzówek (ust i nosa, spojówek, narządów płciowych), a także wrzodziejące zapalenie jelita grubego (choroba ludzi młodych, aktywnych, która grozi powstaniem polipów, a nawet raka jelita).

 

 

 

Każdy z Nas jest inny, w związku z czym inaczej podchodzimy do różnych sytuacji i wydarzeń. Coś, co dla innych będzie czynnikiem powodującym stres tzw. stresorem, dla innych nie spowoduje on jego wystąpienia. 

 

Według psychologa Richarda Lazarusa odmienne reakcje na ten sam stresor wynikają z jego subiektywnej oceny, którą określił nazwą oceny poznawczej.

 

image.png.f87f70e36671aeb52c4d36aef7de556f.png

 

Teoria oceny poznawczej zakłada, że emocje są procesami stanowiącymi wynik interakcji organizmu ze środowiskiem. Emocje powstają jedynie w sytuacji, gdy jednostka ocenia, że relacja organizmu ze środowiskiem może stanowić źródło korzyści lub szkód. Ocena poznawcza jest warunkiem koniecznym i wystarczającym do powstawania emocji. 

 

image.thumb.png.6a26f73bb10585e2b144f856706506f4.png

 

Frustracja to duża ilość przykrych emocji, których przyczyną  jest brak możliwości osiągnięcia określonego celu lub realizacji wybranej potrzeby. Jest to także reakcja organizmu na niemożliwość osiągnięcia wyznaczonego celu, pomimo dużych starań.

 

image.thumb.png.8cd0000474a959d1b6d6aedb879bc1e7.png

 

• Zbyt duże oczekiwania względem siebie,

• złe radzenie sobie z porażką,

• problemy z wytrwałym znoszeniem przeciwności losu,

• niedostateczne zaspokajanie podstawowych potrzeb w dzieciństwie,

• brak motywacji do walki o samego siebie, brak asertywności,

• uległość.

 

image.thumb.png.276b64137f7a0d6c8228605783608589.png

 

To przede wszystkim szereg przykrych emocji, które pojawiają się u osoby jej doświadczającej. Zaliczamy do nich:

• złość,

• bezradność,

• bezsilność,

• gniew,

• lęk,

• poczucie krzywdy i niesprawiedliwości.

 

image.thumb.png.b4e1bd628658381996ca594244b9e812.png

 

Konsekwencjami frustracji są: agresja, regresja oraz apatia.

 

image.thumb.png.a11c68102df75e8261001cbc44af14f8.png

 

Chcąc pozbyć się frustracji:

 

1. Przyznaj, że to właśnie czujesz.

2. Nie wiń innych.

3. Zaangażuj się w obserwacje.

4. Porozmawiaj z zaufaną osobą.

5. Spisz swoje sukcesy.

6. Przekieruj swoje myśli.

7. Ustal, co możesz zrobić.

8. Monitoruj postępy.

 

 

 Share


User Feedback

Recommended Comments

Wspaniały artykuł. U mnie objawami stresu są "wymioty" oraz drgawki (rzadko się zdarza), gdy coś naprawdę stanie się złego. Próbuję to zwalczać na wiele sposobów, poprzez:

- granie w gry elektroniczne czy planszówki,
- uprawianie sportu (piłka nożna, bieganie, czy jazda na rowerze),
- siedzenie na forum społecznościowym też jest jakimś sposobem na odstresowanie się,
- zajęcie umysłu poprzez prace.
W cięższych sytuacja jest mi ciężko zwalczyć stres, w których nawet powyższe sposoby mi nie pomagają. Miałem taką sytuację na początku tygodnia i było mi się trudno pozbierać udając, że nic się nie dzieje, ale po dłuższym czasie udało się to zwalczyć, lecz jakoś dalej mi to chodzi po głowie.

Co do frustracji to wybucham czasami gniewem, jak czegoś nie zrobię w jednym terminie, lecz próbuję nad sobą panować.

Tak, więc leci plusik za artykuł. :D

Link to comment
Share on other sites



Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site you agree to Privacy Policy.